Uitgaande facturen administreren

Als u goederen of diensten levert aan andere ondernemers, brengt u hun meestal btw in rekening. Deze btw betaalt u vervolgens weer aan ons. Van de facturen die u verstuurt, administreert u onderstaande gegevens. En u bewaart van elke factuur die u verstuurt, een kopie in uw administratie.

Welke gegevens administreert u?

Van de facturen die u verstuurt, administreert u de volgende gegevens:

  • de datum van de factuur
  • het nummer van de factuur
  • de naam en het adres van de afnemer
  • het btw-identificatienummer van de afnemer (als de btw verlegd is naar de afnemer of bij handel met andere EU-landen en daarmee samenhangende diensten)
    Controleer het btw-identificatienummer van de afnemer altijd.
  • een duidelijke omschrijving van de goederen of diensten die u hebt geleverd
  • het aantal geleverde goederen of verleende diensten
  • de prijs exclusief btw, uitgesplitst naar btw-tarief
  • het te betalen btw-bedrag, uitgesplitst naar btw-tarief

Vereenvoudigde administratie van uitgaande facturen

U mag de gegevens die u vastlegt in uw administratie per factuur ook beperken tot de volgende 2 bedragen:

  • het bedrag van de vergoeding
  • het bedrag van de btw

Dit mag alleen als u bij de boeking van de factuur in de administratie een nummer of ander kenmerk opneemt. Aan de hand van dat kenmerk is de factuur die bij de boeking hoort makkelijk terug te vinden. Omgekeerd is de boeking die bij een factuur hoort ook makkelijk terug te vinden. Verder moeten de facturen alle verplichte gegevens bevatten.

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.