Btw-aangifte doen en betalen als u buitenlandse ondernemer bent
Let op!
Dit deel van de website is bedoeld voor ondernemers die buiten Nederland zijn gevestigd, maar wel goederen of diensten leveren in Nederland. Ondernemer in Nederland? Zie Btw.
Als u aangifte doet, geldt een aantal administratieve verplichtingen. U doet digitaal aangifte via Inloggen voor ondernemers. Hoe u inlogt, leest u op Inloggen en machtigen op Mijn Belastingdienst Zakelijk.
Meestal doet u 1 keer per kwartaal btw-aangifte. Als u aan bepaalde voorwaarden voldoet, kunt u ook maand- of jaaraangifte doen. Lees meer hierover op Aangiftetijdvak voor de btw: per kwartaal, per maand of per jaar?. U moet deze aangifte invullen, ondertekenen en bij kwartaal- en maandaangiften binnen 2 maanden na afloop van het tijdvak terugsturen. Doet u jaaraangifte, dan moet u de aangifte binnen 3 maanden doen, dus vóór 1 april van het eerstvolgende jaar.
Let op!
U moet de btw-aangifte altijd invullen. Ook als u in een periode geen zaken in Nederland hebt gedaan of als u recht hebt op een teruggaaf van Nederlandse btw.
Blijkt na het invullen van de aangifte dat u btw moet betalen? Bij kwartaal- en maandaangiften hebt u hiervoor de tijd tot 2 maanden na afloop van het tijdvak waarover u aangifte hebt gedaan. Doet u jaaraangifte, dan moet de betaling binnen 3 maanden bijgeschreven zijn op onze rekening. Dus vóór 1 april van het eerstvolgende jaar. Is het btw-bedrag van uw inkopen en kosten hoger dan het btw-bedrag dat u in Nederland betaalt? Dan kunt het verschil op uw aangifte terugvragen.
Wanneer de aangifte en betaling bij ons binnen moeten zijn, leest u op Uiterste ontvangstdatum aangifte en betaling btw voor buitenlandse ondernemers.
Afhandeling van uw aangifte, suppletie of teruggaaf
Door achterstanden in de verwerking kan het voorkomen dat de afhandeling van uw (papieren) aangiftes, suppleties en verzoeken om teruggaaf langer duurt.