Vervoersverklaring bij afhaaltransacties
Levert u goederen aan een buitenlandse klant? En worden deze goederen persoonlijk bij u afgehaald? Dan moet u kunnen aantonen dat die goederen daadwerkelijk naar een ander EU-land zijn vervoerd. Dat kan bijvoorbeeld met het CMR-document (de vrachtbrief) of met de vervoersadministratie van uw klant. Vraag uw klant daarom altijd om een vervoersverklaring wanneer uw klant zelf de goederen afhaalt.
U kunt een vervoersverklaring alleen gebruiken om het vervoer naar een ander EU-land aan te tonen als:
- u met uw administratie de commerciƫle documenten en bescheiden van de levering kunt laten zien, en
- uw klant een vaste afnemer is.
U moet ook kunnen aantonen dat u de goederen aan iemand hebt verkocht, die in een ander EU-land btw-aangifte moet doen. U mag de goederen dan leveren met 0% btw. We noemen dit een intracommunautaire levering.
Inhoud vervoersverklaring
In een vervoersverklaring moet onder andere staan:
- de naam van de klant. Als de klant niet zelf de goederen in ontvangst neemt, de naam van degene die dat namens de klant doet
- het kenteken van het voertuig waarmee de goederen worden vervoerd
- uw factuurnummer
- de plaats van bestemming
- de toezegging van de klant dat die bereid is ons nadere informatie te geven over de bestemming van de goederen
Is de klant betrouwbaar?
Als u bij controle niet kunt aantonen dat uw goederen Nederland hebben verlaten, moet u alsnog btw betalen. Zorg er daarom voor dat u kunt aantonen dat u te goeder trouw hebt gehandeld. Lever bijvoorbeeld alleen met 0% aan vaste klanten die al vaker zonder problemen bij u hebben gekocht. In andere gevallen kunt u de klant beter Nederlandse btw in rekening brengen.