U huurt een pand dat u helemaal voor uw onderneming gebruikt
Als u bedrijfsruimte huurt, kunt u alle kosten die u voor de bedrijfsruimte maakt, aftrekken van de opbrengsten van uw onderneming. Tot deze kosten behoren onder meer:
- de huur
- de energiekosten, verzekeringskosten, schoonmaakkosten en dergelijke
- de inrichtingskosten, zoals vloerbedekking, behang, bureau(s) en kastruimte (over deze kosten moet u mogelijk afschrijven)
Meer informatie over het huren van een bedrijfsruimte leest u op ondernemersplein.nl.
Zie ook
Afspraken met de verhuurder over de btw
U mag met de verhuurder afspreken dat u btw betaalt over de verhuur van de bedrijfsruimte die u gaat huren. Dit mag alleen als u, de huurder, die btw voor minimaal 90% (bij sommige branches minimaal 70%) als voorbelasting kunt aftrekken. Als u en de verhuurder er samen voor kiezen om de verhuur van het bedrijfspand te belasten met btw, dan moet u in de huurovereenkomst het volgende opnemen:
- dat de huur belast is met btw
- vanaf welke datum de belaste huur ingaat
- een verklaring dat u de btw over de huur van het pand voor minimaal 90% kunt aftrekken als voorbelasting
- een omschrijving van het pand met de gegevens uit het kadaster
- de datum waarop uw boekjaar begint
Zowel u als de verhuurder moeten de huurovereenkomst ondertekenen.