Valse WhatsApp-berichten, sms-berichten, mails, apps, brieven of telefoontjes

Regelmatig worden er berichten (appjes, sms'jes, e-mails, brieven) verstuurd of telefoontjes gepleegd uit naam van de Belastingdienst. De afzender lijkt dan de Belastingdienst, maar is dat niet. Dit wordt ook wel phishing genoemd.

Goed om te weten: wij sturen nooit directe betaalverzoeken. Als u geld aan ons moet betalen - en niet op aangifte betaalt -, krijgt u van ons een brief of een (naheffings)aanslag met betaalinformatie. Uw aanslagen kunt u altijd terugvinden in Mijn Belastingdienst, Mijn Belastingdienst Zakelijk of Mijn Toeslagen.

Daarnaast sturen wij nooit via WhatsApp of e-mail een bericht over betalingsachterstanden. Ook vragen wij u nooit per WhatsApp, sms, mail of telefoon om persoonlijke gegevens door te geven of om via een link direct geld over te maken.

Twijfelt u of een bericht of telefoontje echt van de Belastingdienst afkomstig is?

Volg dan het stappenplan:

  1. Log in op een van onze portalen en controleer of een bericht echt van de Belastingdienst komt

    Log in op een van onze portalen, zoals Mijn Belastingdienst, Mijn Belastingdienst Zakelijk of Mijn toeslagen. Dan weet u zeker dat u berichten leest die wij hebben verstuurd.

    Gaat het bericht over inkomstenbelasting, Zorgverzekeringswet (Zvw) of toeslagen, dan kunt u ook kijken in Overzicht betalen en ontvangen.

    Hebt u een verdacht bericht ontvangen?

    Klik nooit op een link in het bericht dat u niet vertrouwt en open geen bijlage in zo'n bericht. Zorg dat het antivirusprogramma en de firewall van uw computer of telefoon actueel zijn.

  2. Controleer of het bankrekeningnummer echt van de Belastingdienst is

    Als u de Belastingdienst moet betalen, is dat altijd op een bankrekeningnummer. Dat nummer staat in de berichten die u van ons krijgt. Controleer eerst of het bankrekeningnummer in het bericht van de Belastingdienst is, voordat u geld overmaakt.

    Hebt u geld overgemaakt naar een bankrekeningnummer dat niet van de Belastingdienst is?

    Neem meteen contact op met uw bank. Misschien kan de bank de betaling nog tegenhouden.

    Wij gebruiken de volgende bankrekeningnummers:

    NL04INGB0000361564
    NL09INGB0000940079
    NL11INGB0000004866
    NL12INGB0000004848
    NL26INGB0000441290
    NL28INGB0000524383
    NL40INGB0000734657
    NL41INGB0000756755
    NL42INGB0000064933
    NL43INGB0000190821
    NL49INGB0000441070
    NL51INGB0000068457
    NL61INGB0000940113
    NL72INGB0000361795
    NL72INGB0000940109
    NL73INGB0000004817
    NL73INGB0000940091
    NL78INGB0000444040
    NL78INGB0000940001
    NL85INGB0000004892
    NL86INGB0002445588
    NL88INGB0000145100
    NL88INGB0000441047
    NL89INGB0000004820
    NL96INGB0000004791
    NL96INGB0000128951

  3. Meld het ons als u een verdacht bericht hebt ontvangen of een verdachte app hebt gebruikt

    U kunt ons helpen door valse en verdachte berichten te melden. Vermeld zoveel mogelijk gegevens over het bericht, zoals:

    • telefoonnummer van de afzender
    • bankrekeningnummer waarop u moet betalen
    • een website die de afzender noemt
    • de toon van het bericht

    U kunt ons ook een schermafbeelding sturen van uw bericht.

    Mail het bericht naar ons via valse-email@belastingdienst.nl (gebruik dit e-mailadres alleen voor dit soort meldingen).

    U krijgt een bevestiging dat wij uw e-mail hebben ontvangen. Wij zullen uw melding onderzoeken en nemen maatregelen waar dat kan. Door het grote aantal meldingen dat wij ontvangen, is het voor ons niet mogelijk om u nog een reactie op uw melding te sturen.

Voorbeelden van valse berichten

Lees hier enkele voorbeelden van valse berichten.

Meld een verdacht bericht

Meer informatie over het melden van verdachte berichten, telefoontjes en apps vindt u op onderstaande pagina's.

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.