Hoe werkt aftrekken van btw?

Uw leveranciers brengen u btw in rekening voor uw inkopen, kosten en investeringen. Deze btw trekt u af op uw btw-aangifte. U doet dat in het aangiftetijdvak waarin die btw aan u in rekening is gebracht. Ook als u uw leveranciers nog niet hebt betaald.

Wat moet u doen?

In uw administratie houdt u bij hoeveel btw er aan u is berekend, en hoeveel btw u zelf hebt berekend. Op uw btw-aangifte vermeldt u beide btw-bedragen. Vervolgens trekt u de btw die aan u is berekend af van de btw die u zelf hebt berekend. Het verschil betaalt u aan ons.

Voorbeeld

Uw meubelzaak heeft in een bepaalde periode € 40.000 omzet. U moet daarover € 8.400 btw betalen. In dezelfde periode hebt u de volgende inkopen en kosten:

 

Uitgaven

Btw

inkoop van meubelen

€ 20.000

€ 4.200

energie

€ 1.500

€ 315

administratie

€ 500

€ 105

transport

€ 3.000

€ 630

Totaal betaalde btw

 

€ 5.250

Deze € 5.250 mag u als voorbelasting aftrekken van de btw die u moet betalen over uw omzet. Over deze periode moet u dan € 8.400 - € 5.250 = € 3.150 btw betalen.

Btw-aftrek en het kasstelsel

Houdt u geen in- en verkoopadministratie bij? Dan kunt u:

  • btw aftrekken op het moment dat u de factuur krijgt
  • btw aftrekken op het moment dat u de factuur betaalt

U bent vrij in uw keuze, zolang u het maar altijd op dezelfde manier doet.

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.