Ik kan mijn belasting niet op tijd betalen - kan ik een betalingsregeling of uitstel krijgen?
Hebt u een belastingaanslag ontvangen en kunt u die niet op tijd betalen? Onderneem dan meteen actie. Misschien kunt u een betalingsregeling of uitstel krijgen voor uw openstaande (naheffings)aanslag(en). Ook als de uiterste betaaldatum al is verstreken.
Betalingsregeling
Hebt u moeite met het betalen van uw belastingaanslag(en)? Dan kunt u misschien een betalingsregeling krijgen van maximaal 12 maanden. Deze start vanaf de datum waarop u de regeling hebt gekregen. Wel moet u er dan voor zorgen dat u alle nieuwe belastingaanslagen op tijd betaalt.
Kies uw situatie:
U bent geen ondernemer of zzp'er
-
Hoe vraag ik een betalingsregeling aan?
Telefonisch
Bel de BelastingTelefoon: 0800 – 0543. En vanuit het buitenland: +31 555 385 385.
Gaat het om een naheffingsaanslag motorrijtuigenbelasting? Belt u dan BelastingTelefoon Auto: 0800 – 0749. En vanuit het buitenland: +31 55 538 53 74.
Wilt u uw burgerservicenummer en aanslag(en) bij de hand houden? Dan kunnen wij u sneller helpen.
Met een formulier
U kunt de betalingsregeling ook aanvragen met het formulier 'Verzoek betalingsregeling voor particulieren'.
Verzoek betalingsregeling downloaden
U maakt een videobelafspraak of komt langs bij de balie
U kunt de betalingsregeling ook aanvragen door een balieafspraak of een videobelafspraak te maken. Kijk op Afspraak maken met een medewerker van de Belastingdienst om online een afspraak te maken.
Hebt u een afspraak gemaakt voor hulp bij het aanvragen van een betalingsregeling? Kijk op Hulp bij het aanvragen van een betalingsregeling wat u moet meenemen naar de balieafspraak of bij de hand moet houden bij de videobelafspraak.
-
Moet ik bij een betalingsregeling invorderingsrente of kosten betalen?
Invorderingsrente
U betaalt invorderingsrente als u uw belastingaanslag niet volledig hebt betaald vóór de uiterste betaaldatum van de aanslag. Dit geldt ook als u een betalingsregeling hebt gekregen waarmee u in termijnen mag betalen. U betaalt dan tijdens de betalingsregeling invorderingsrente over elke termijn.
Kosten
Hebt u een aanmaning en/of een dwangbevel gekregen voor een belastingaanslag die u niet op tijd hebt betaald? En krijgt u voor deze aanslag een betalingsregeling? Dan moet u de openstaande aanmaningskosten en/of dwangbevelkosten ook betalen. Met het afgesproken termijnbedrag betaalt u eerst deze kosten en daarna het openstaande bedrag.
-
Wat gebeurt er na mijn verzoek om een betalingsregeling?
Hebt u uw verzoek om een betalingsregeling gedaan vóór de uiterste betaaldatum van de (naheffings)aanslag(en)? Dan zorgen we ervoor dat u geen betalingsherinnering, aanmaning of dwangbevel krijgt. En we beoordelen uw verzoek. Dat kost tijd; u krijgt binnen 8 weken na ontvangst van uw verzoek een brief met onze reactie.
Voldoet u aan alle voorwaarden? Dan krijgt u een brief waarin wij uw verzoek toewijzen.
Wij kunnen uw verzoek ook (gedeeltelijk) afwijzen. U krijgt dan een brief waarin staat waarom uw verzoek is afgewezen. Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u hiertegen binnen 10 dagen na de datum van de brief in beroep gaan.
Stuur uw beroepschrift naar:
Belastingdienst
Postbus 100
6400 AC Heerlen -
Kan ik na kort uitstel van betaling ook een betalingsregeling krijgen?
U kunt na 4 maanden kort uitstel ook een betalingsregeling krijgen. De betalingsregeling duurt dan maximaal 12 maanden vanaf de datum waarop u kort uitstel hebt gekregen.
Voorbeeld
U krijgt op 1 februari voor een openstaande belastingaanslag 4 maanden kort uitstel. Na deze periode hebt u nog steeds moeite met betalen. Daarom vraagt u een betalingsregeling aan. De betalingsregeling duurt dan maximaal 12 maanden, gerekend vanaf 1 februari. U krijgt na de 4 maanden kort uitstel een betalingsregeling van maximaal 8 maanden.
-
Kan ik mijn betalingsregeling aanpassen?
Hebt u een betalingsregeling? En verandert uw financiële situatie, zoals uw inkomen en/of uitgaven? Dan kunt u met het formulier Verzoek betalingsregeling particulieren uw betalingsregeling wijzigen. Geef dit aan bij vraag 5: Ruimte voor voorstel betalingsregeling. Beschrijf duidelijk wat in uw situatie is veranderd. U krijgt binnen 8 weken na ontvangst van uw verzoek een brief met onze reactie.
Wilt u liever een maandbedrag overslaan en het resterende bedrag over de volgende maanden spreiden? Neem dan contact op met de BelastingTelefoon: 0800 – 0543. En vanuit het buitenland +31 555 385 385.
-
Wat als ik de betalingsregeling niet in maximaal 12 maanden kan betalen?
Bij de beoordeling van uw verzoek om een betalingsregeling kijken we naar uw persoonlijke situatie. Zijn er bijzondere omstandigheden? Dan kunt u misschien een betalingsregeling krijgen die langer duurt dan 12 maanden. Van bijzondere omstandigheden kan sprake zijn bij gezondheidsproblemen, huisuitzetting of verlies van een baan.
U kunt misschien een betalingsregeling langer dan 12 maanden krijgen als u uw belastingschuld bijvoorbeeld niet kunt betalen omdat u:
- een huurachterstand moet inlopen om huisuitzetting te voorkomen
- een boete bij het CJIB moet betalen en anders vrijheidsontneming riskeert
- hoge medische kosten hebt
In het formulier Verzoek betalingsregeling voor particulieren kunt u aangeven of u meer dan 12 maanden nodig hebt om te betalen. Zet dit bij vraag 5: 'Ruimte voor voorstel betalingsregeling'. Beschrijf duidelijk welke bijzondere omstandigheden de reden zijn dat u meer dan 12 maanden nodig hebt om te betalen.
-
Ik wil een gedeeltelijke betalingsregeling
Treft u een betalingsregeling en u wilt van tevoren of tijdens de regeling een hoger bedrag betalen? Dat kan. Dit zijn de mogelijkheden:
- Wilt u meer betalen dan het afgesproken termijnbedrag?
Dan hoeft u dat niet aan ons door te geven. Het afgesproken minimumbedrag per maand verandert niet, maar u bent wel sneller klaar met betalen. - Wilt u een deel van het openstaande bedrag al betalen en voor het resterende bedrag een regeling treffen?
Betaal dan eerst het bedrag dat u van tevoren wilt voldoen. Wij verwerken deze betaling binnen 2 weken. Vraag ná die 2 weken een nieuwe betalingsregeling aan voor het resterende bedrag.
- Wilt u meer betalen dan het afgesproken termijnbedrag?
-
Wanneer kan mijn aanvraag om een betalingsregeling worden afgewezen?
Wij kunnen uw aanvraag onder andere in de volgende situaties afwijzen:
- U hebt niet voldoende medewerking aan ons gegeven om uw verzoek goed te kunnen beoordelen.
- U hebt onjuiste gegevens gestuurd.
- U hebt de gevraagde gegevens niet binnen de gestelde termijn gestuurd.
- U hebt voldoende betalingscapaciteit om uw belastingschuld direct te betalen.
- U hebt de gevraagde zekerheid niet gegeven.
- U kunt uw belastingschuld niet binnen een termijn van maximaal 12 maanden betalen, tenzij er bijzondere omstandigheden zijn.
- U hebt vermogen dat eenvoudig te gelde kan worden gemaakt om uw belastingschuld direct te betalen. Bijvoorbeeld spaargeld en/of beleggingen.
- Uw betalingsproblemen hebben een blijvend karakter en een betalingsregeling biedt volgens ons geen oplossing.
- Op u is de wettelijke schuldsaneringsregeling voor natuurlijke personen van toepassing.
-
Mijn aanvraag om een betalingsregeling is afgewezen - wat nu?
U krijgt een brief met de reden van de afwijzing. U moet dan binnen 14 dagen na datum van deze brief uw openstaande belastingaanslagen volledig betalen. En eventuele openstaande aanmanings- en dwangbevelkosten en invorderingsrente. Betaalt u niet binnen 14 dagen? Dan kunnen we verdere invorderingsmaatregelen nemen, zoals beslag op uw inkomen en eigendommen. -
Wanneer kan mijn betalingsregeling worden beëindigd?
Wij kunnen uw betalingsregeling onder andere in de volgende situaties beëindigen:
- U hebt niet voldaan aan de voorwaarden waaronder de betalingsregeling is gegeven.
- U hebt tijdens de looptijd van de betalingsregeling onjuiste gegevens gestuurd.
- De reden voor de betalingsregeling is komen te vervallen.
- Uw financiële omstandigheden zijn zodanig verbeterd dat het naar ons oordeel onjuist is de betalingsregeling door te laten gaan.
- U wordt toegelaten tot de wettelijke schuldsaneringsregeling voor natuurlijke personen.
-
Ik heb een termijnbedrag van de betalingsregeling niet betaald
Hebt u een termijn van uw betalingsregeling niet betaald? Probeer deze termijn dan zo snel mogelijk te betalen. Betaalt u niet? Dan kunnen we uw betalingsregeling beëindigen. U krijgt dan apart bericht van ons. -
Ik kan de termijnen van mijn betalingsregeling niet (meer) betalen
Onderneem dan direct actie. Zo voorkomt u dat wij verdere invorderingsmaatregelen nemen. Misschien kunt u kwijtschelding krijgen. Kijk voor meer informatie op Kom ik in aanmerking voor kwijtschelding?.
Of bel de BelastingTelefoon: 0800 - 0543. En vanuit het buitenland: +31 555 385 385. Dan kijken we samen met u naar een oplossing.
-
Ik wil uitstel in verband met een te verwachten belastingteruggaaf
U kunt uitstel van betaling krijgen als u binnen een korte periode een belastingteruggaaf krijgt. Om uitstel te krijgen, moet het belastingjaar of de periode waarover u de teruggaaf verwacht afgelopen zijn. Kijk op Betalen door verrekenen voor meer informatie. -
Ik heb ook andere schulden dan alleen belastingschuld
Bij het verlenen van de betalingsregeling houden we geen rekening met aflossingen die u hebt gedaan op alle andere schulden. Komt u hierdoor verder in de (financiële) problemen? Op Geldzorgen? De stappen naar een oplossing vindt u meer informatie over wat u kunt doen. Of neem direct contact op met uw gemeente.
U bent wel ondernemer of zzp'er
-
Hoe vraag ik een betalingsregeling aan?
Dit doet u met het formulier 'Verzoek betalingsregeling en uitstel van betaling van belasting en/of premie voor ondernemingen':
Verzoek betalingsregeling downloaden
Let op!
Kunt u door bijzondere omstandigheden niet in maximaal 12 maanden betalen? Lees op Uitstel van betaling voor ondernemers bij bijzondere omstandigheden wat u kunt doen.
-
Moet ik bij een betalingsregeling invorderingsrente of kosten betalen?
Invorderingsrente
U betaalt invorderingsrente als u uw belastingaanslag niet volledig hebt betaald vóór de uiterste betaaldatum van de aanslag. Dit geldt ook als u een betalingsregeling hebt gekregen waarmee u in termijnen mag betalen. U betaalt dan tijdens de betalingsregeling invorderingsrente over elke termijn.
Kosten
Hebt u een aanmaning en/of een dwangbevel gekregen voor een belastingaanslag die u niet op tijd hebt betaald? En krijgt u voor deze aanslag een betalingsregeling? Dan moet u de openstaande aanmaningskosten en/of dwangbevelkosten ook betalen. Met het afgesproken termijnbedrag betaalt u eerst deze kosten en daarna het openstaande bedrag.
-
Wat gebeurt er na mijn verzoek om een betalingsregeling?
Hebt u een verzoek om een betalingsregeling gedaan vóór de uiterste betaaldatum van de (naheffings)aanslag? Dan zorgen we ervoor dat u geen betalingsherinnering, aanmaning of dwangbevel krijgt. En we beoordelen uw verzoek. Dat kost tijd. U krijgt binnen 8 weken na ontvangst van uw verzoek een brief met onze reactie.
-
Ik wil een gedeeltelijke betalingsregeling
U treft een betalingsregeling en u wilt van tevoren of tijdens de regeling een hoger bedrag betalen?
Dat kan. Dit zijn de mogelijkheden:
- Wilt u meer betalen dan het afgesproken termijnbedrag?
Dan hoeft u dit niet aan ons door te geven. Het afgesproken minimum bedrag per maand verandert hierdoor niet, maar u bent wel sneller klaar met betalen. - Wilt u een deel van het openstaande bedrag al voldoen en voor de rest een nieuwe regeling treffen?
Ook dat is mogelijk. Betaal dan eerst het bedrag dat u van te voren al wilt voldoen. Wij verwerken deze betaling binnen 2 weken. Vraag ná deze periode een nieuwe betalingsregeling aan voor het resterende bedrag.
- Wilt u meer betalen dan het afgesproken termijnbedrag?
-
Hebt u al een betalingsregeling voor een andere belastingschuld?
Vraag dan een nieuwe betalingsregeling aan voor de totale schuld. Stuur een brief met uw verzoek naar:
Belastingdienst
Postbus 100
6400 AC HeerlenVermeld in het verzoek:
- uw naam, adres en woonplaats
- uw telefoonnummer
- het aantal termijnen waarin u de totale schuld denkt te kunnen betalen (maximaal 12 maanden)
- het nieuwe termijnbedrag
Dat is de nieuwe schuld gedeeld door het aantal termijnen. - de aanslagnummers van de aanslagen waarvoor u om een betalingsregeling vraagt
- uw handtekening
-
Wat gebeurt er na mijn verzoek om een nieuwe betalingsregeling?
Hebt u een verzoek om een betalingsregeling gedaan vóór de uiterste betaaldatum van de (naheffings)aanslag? Dan zorgen we ervoor dat u geen betalingsherinnering, aanmaning of dwangbevel krijgt. En we beoordelen uw verzoek. Dat kost tijd. U krijgt binnen 8 weken na ontvangst van uw verzoek een brief met onze reactie. Tot u een reactie van ons krijgt, moet u zich wel houden aan de bestaande regeling.
-
Tips
- Hebt u een gezonde onderneming die door bijzondere omstandigheden tijdelijk betalingsproblemen heeft? Kijk dan bij Uitstel van betaling voor ondernemers bij bijzondere omstandigheden of u uitstel van betaling kunt krijgen voor een langere periode dan maximaal 12 maanden.
- Hebt u in 2020, 2021 of 2022 bijzonder uitstel van betaling vanwege de coronacrisis aangevraagd en gekregen? Dan bieden wij u een betalingsregeling aan. Op Overzicht bijzonder uitstel van betaling vanwege de coronacrisis vindt u meer informatie.
4 maanden kort uitstel
U kunt 4 maanden kort uitstel van betaling krijgen vanaf de uiterste betaaldatum van de (naheffings)aanslag.
Kies uw situatie:
U bent geen ondernemer of zzp'er
-
Aan welke voorwaarden moet ik voldoen?
U moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
- Het gaat niet om een voorlopige aanslag inkomstenbelasting of Zorgverzekeringswet die in meer termijnen mag worden betaald. Het gaat ook niet om een rekening motorrijtuigenbelasting (wacht daarvoor op de naheffingsaanslag).
- Uw totale openstaande belastingschuld is minder dan € 20.000. Hierbij telt niet mee: een belastingschuld waarvoor u uitstel van betaling hebt gekregen door bezwaar of beroep.
- U hebt niet eerder uitstel van betaling gekregen vanwege betalingsproblemen of vanwege een verrekening met een belastingteruggaaf.
- U hebt geen openstaande aanslagen waarvoor u een dwangbevel hebt gekregen.
-
Hoe vraag ik kort uitstel voor 4 maanden aan?
Telefonisch
Bel de BelastingTelefoon: 0800 – 0543. En vanuit het buitenland: +31 555 385 385.
Gaat het om een naheffingsaanslag motorrijtuigenbelasting? Belt u dan BelastingTelefoon Auto: 0800 – 0749. En vanuit het buitenland: +31 55 538 53 74.
Wilt u uw burgerservicenummer en de (naheffings)aanslag bij de hand houden? Dan kunnen wij u sneller helpen.
Voldoet u aan de voorwaarden voor kort telefonisch uitstel? Dan sturen wij u een bevestiging binnen 2 weken.
Schriftelijk
Stuur een brief naar:
Belastingdienst
Postbus 100
6400 AC HeerlenTip
Voorkom extra kosten door een aanmaning. Zorg ervoor dat uw verzoek bij ons binnen is vóór de uiterste betaaldatum van de aanslag.
-
Ik kan na 4 maanden kort uitstel nog steeds niet betalen - wat nu?
Hebt u na kort uitstel nog steeds moeite met betalen van uw belastingaanslagen? Dan kunt u misschien een betalingsregeling van maximaal 12 maanden krijgen vanaf de datum waarop u dat kort uitstel hebt gekregen.
U bent wel ondernemer of zzp'er
-
Aan welke voorwaarden moet ik voldoen?
U moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
- Het gaat niet om een betaling van een belasting die u op aangifte moet betalen, zoals btw en loonheffingen. (Wacht daarvoor op de naheffingsaanslag.)
- Het gaat niet om een voorlopige aanslag inkomstenbelasting, Zorgverzekeringswet of vennootschapsbelasting, die in meer termijnen mag worden betaald.
- Het gaat niet om een rekening motorrijtuigenbelasting. (Wacht daarvoor op de naheffingsaanslag.)
- U hebt altijd op tijd, juist en volledig aangifte gedaan van de belasting(en) waarvoor u uitstel van betaling wilt.
- U hebt geen openstaande aanslagen waarvoor u een dwangbevel hebt gekregen.
- U hebt geen openstaande vergrijpboete.
- U hebt niet eerder uitstel van betaling gekregen vanwege betalingsproblemen of vanwege de verrekening met een belastingteruggaaf.
- Uw totale openstaande belastingschuld is minder dan € 20.000. Hierbij telt niet mee: een belastingschuld waarvoor u uitstel van betaling hebt gekregen door bezwaar of beroep.
-
Hoe vraag ik kort uitstel voor 4 maanden aan?
Telefonisch
Bel de BelastingTelefoon: 0800 – 0543. En vanuit het buitenland: +31 555 385 385.
Gaat het om een naheffingsaanslag motorrijtuigenbelasting? Belt u dan BelastingTelefoon Auto: 0800 – 0749. En vanuit het buitenland: +31 55 538 53 74.
Wilt u uw burgerservicenummer en de (naheffings)aanslag bij de hand houden? Dan kunnen wij u sneller helpen.
Voldoet u aan de voorwaarden voor kort telefonisch uitstel? Dan sturen wij u een bevestiging binnen 2 weken.
Schriftelijk
Stuur een brief naar:
Belastingdienst
Postbus 100
6400 AC HeerlenTip
Voorkom extra kosten door een aanmaning. Zorg ervoor dat uw verzoek bij ons binnen is vóór de uiterste betaaldatum van de aanslag.