Aanvraag ANBI-beschikking
Met het formulier 'Aanvraag beschikking algemeen nut beogende instelling' vraagt u een beschikking aan. Met een beschikking wordt uw instelling fiscaal aangemerkt als ANBI. Een ANBI kan gebruikmaken van bepaalde belastingvoordelen.
Het ANBI Loket helpt u bij het aanvragen van de ANBI-status bij de Belastingdienst. Met de informatie op het ANBI Loket wordt u stap voor stap meegenomen in het aanvraagproces. Met het doorlopen van de stappen ziet u ook of een aanvraag wel zin heeft gezien de eisen die worden gesteld.
Online invullen en opsturen
Log in op de 'Aanvraag beschikking ANBI'
Dit hebt u nodig:
- het RSIN/fiscaal nummer van de instelling
- het actuele beleidsplan van uw instelling met daarin de volgende gegevens:
- doel van de instelling en activiteiten om dat doel te bereiken
- hoe de instelling aan inkomsten komt
- waaraan het geld wordt uitgegeven
- hoe het vermogen wordt beheerd
- als uw instelling is opgericht vóór 1 juli 2014: een kopie van de originele oprichtingsakte, inclusief de statuten
- als de statuten voor het laatst zijn gewijzigd vóór 1 juli 2014: de gewijzigde statuten
De pdf kunt u lezen met Adobe Reader. Deze kunt u downloaden bij Adobe. De Belastingdienst is niet verantwoordelijk voor installatie en gebruik van de reader.
Wilt u liever een papieren formulier invullen en opsturen?
Gebruik dan de pdf.
Invulinstructie
U kunt de pdf op uw computer invullen. Hiervoor hebt u Adobe Reader 9.0 of hoger nodig. Daarna moet u het formulier afdrukken, ondertekenen en versturen.
Retouradres
Stuur het ingevulde en ondertekende formulier naar:
Belastingdienst
ANBI Expertisecentrum
Postbus 90056
5600 PJ Eindhoven
Problemen met invullen?
Sla het formulier dan eerst op. Dit doet u door bijvoorbeeld met de rechtermuisknop op de link van het formulier te klikken en te kiezen voor 'Link opslaan als' (deze term kan per browser anders zijn).
U kunt het formulier het beste op een computer invullen. Wij kunnen een goede werking op een tablet of smartphone niet garanderen.