Belaste levering aanvragen
U kunt uw keuze voor belaste levering op 2 manieren vastleggen: in de akte van levering bij de notaris of met een verzoek aan uw belastingkantoor.
Akte van levering
U maakt bij de notaris een akte van levering op. Hierin staat dat u en de koper hebben gekozen voor belaste levering. Ook blijkt hieruit dat de koper de btw voor minimaal 90%, of 70% als dit van toepassing is, kan aftrekken als voorbelasting.
Verzoek aan Belastingdienst
U en de koper sturen samen een verzoek voor belaste levering naar uw belastingkantoor. Dit doet u voordat u de onroerende zaak verkoopt. Als u en de koper aan de voorwaarden voldoen, accepteren wij uw verzoek. U en de koper ontvangen daarvan een schriftelijke bevestiging. U mag de verkoopovereenkomst wel sluiten voordat u deze bevestiging hebt ontvangen.
Wat staat in de akte of het verzoek?
In de notariƫle akte of het verzoek staat:
- een omschrijving van (het gedeelte van) de onroerende zaak met gegevens uit het kadaster
Als u kiest voor belaste levering van een gedeelte van een gebouw voor de btw, dan moet u dit gedeelte nauwkeurig omschrijven in de akte van levering. - het adres van de onroerende zaak
- de datum waarop het boekjaar van de koper begint
- een verklaring van de koper dat deze de onroerende zaak voor minstens 90% (of 70%) gebruikt voor activiteiten waarbij de koper de aan hem of haar in rekening gebrachte btw in aftrek kan brengen
Binnen 4 weken na het jaar dat volgt op het jaar van de aankoop, moet de koper de verkoper informeren of de koper aan de 90%-eis (of 70%-eis) heeft voldaan. Een kopie van deze verklaring stuurt de koper naar het eigen belastingkantoor. - de handtekening van de koper en de verkoper