Ik wil een onderhandse akte laten registreren
Wilt u een onderhandse akte door ons laten registreren? Dat kan. Het registreren van onderhandse akten is bij de Belastingdienst gratis.
Hier leest u meer over de volgende onderwerpen:
- Welke akten registreren wij?
- Intentieverklaring, voorovereenkomst of andere verklaring
- Opgaaf lening eigen woning
- Waar en hoe biedt u akten aan voor registratie?
- Welke gegevens registreren wij?
- Meer exemplaren van 1 akte
- Wat gebeurt er na registratie?
- Wie mogen geregistreerde gegevens inzien?
Welke akten registreren wij?
Wij registreren alleen nog akten waarvan registratie wettelijk is vereist voor de geldigheid van de rechtshandeling. Dat geldt voor akten die:
- een pandrecht vestigen op een roerende zaak, op een recht aan toonder of op het vruchtgebruik van zo’n zaak
- een pandrecht vestigen op een tegen 1 of meer bepaalde personen uit te oefenen recht dat niet aan toonder of order luidt, of op het vruchtgebruik van zo’n recht
- zijn opgemaakt voor de stille cessie van vorderingen
- aandelen op naam in een beursgenoteerde vennootschap leveren
Let op!
Wij bewaren geen kopieën of afschriften van geregistreerde akten.
Intentieverklaring, voorovereenkomst of andere verklaring
Het is niet mogelijk om een voorovereenkomst, intentieverklaring of andere verklaring te laten registreren. In plaats daarvan stuurt u deze documenten samen met een geleideformulier aangetekend naar:
Belastingdienst
Postbus 13
6400 AA Heerlen
Het adres vindt u ook op het geleideformulier.
Let op!
U moet deze documenten dus aangetekend naar ons versturen. Zorg dat u een verzendbewijs krijgt: daarmee kunt u aantonen dat u de documenten aan ons hebt verzonden. U krijgt van ons geen ontvangstbewijs.
Opgaaf lening eigen woning
De onderhandse akte waarin u de lening voor uw eigen woning hebt laten opstellen, kunt u niet door ons laten registreren.
U geeft de gegevens van de onderhandse akte met daarin de lening voor uw eigen woning aan ons door via uw aangifte inkomstenbelasting. Lees hierover meer bij Voor mijn eigen woning leen ik geld bij familie, een bv of een buitenlandse bank - mag ik rente aftrekken?
Hoe biedt u akten aan voor registratie?
Als u 1 of meer akten wilt laten registreren, vult u het Aanbiedingsformulier Registreren onderhandse akten in. U biedt dit formulier en de bijbehorende akten daarna aan bij Belastingkantoor Rotterdam. Dat kan op de volgende manieren.
U geeft de akte(n) en het aanbiedingsformulier persoonlijk af
Dat kan op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur op het bezoekadres. De dag waarop u de akte(n) afgeeft, geldt als dag van registratie. Buiten deze tijden kunt u de documenten in de brievenbus doen. Als registratiedatum geldt dan de eerstvolgende werkdag.
Bezoekadres:
Belastingdienst/Centrale administratieve processen/kantoor Rotterdam
Laan op Zuid 45
3072 DB Rotterdam
U stuurt ons de akte(n) en het aanbiedingsformulier - op eigen risico - met de (aangetekende) post
Dan geldt als dag van registratie de dag waarop wij de akte(n) ontvangen.
Stuur de documenten naar:
Belastingdienst/Centrale administratieve processen/kantoor Rotterdam
AKG team 2
Postbus 50963
3007 BE Rotterdam
U laat de akte(n) en het aanbiedingsformulier - op eigen risico - bezorgen door een koerier
Dat kan op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur. De dag waarop de koerier de akte(n) bezorgt, geldt als dag van registratie.
Laat de documenten bezorgen op het bezoekadres:
Belastingdienst/Centrale administratieve processen/kantoor Rotterdam
AKG team 2
Postbus 50963
3007 BE Rotterdam
Digitaal aanleveren kan niet
U kunt onderhandse akten alleen aanbieden op de manieren die hierboven staan beschreven.
Welke gegevens registreren wij?
Wij registreren de volgende gegevens:
- soort akte
- de datum waarop de akte rechtsgeldig is geworden
- naam en adresgegevens van ten minste 1 van de partijen die in de akte voorkomen
- aantal bladen
- aantal exemplaren, als u meer exemplaren van 1 akte aanbiedt
- aantal annexen, als die er zijn
- aantal renvooien, als die er zijn
- een doorlopend volgnummer per registerdeel
- of een akte is ondertekend
Wij registreren een aantal zaken en rechten niet. Bij welke organisatie u terecht kunt voor meer informatie hierover hangt af van het onderwerp:
- Voor een merk, logo, model, tekening of een datumstempel voor bijvoorbeeld een idee, concept, (mode)ontwerp, prototype, uitvinding, muziekstuk of scenario bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom.
- Voor een technische vinding bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
- Voor het laten vastleggen van een datumregistratie voor 'bewijs' dat u de (1e) maker bent van een letterkundig, wetenschappelijk of kunstzinnig werk bij een notaris of een commerciële aanbieder van registratiediensten.
Let op!
Wij bewaren geen kopieën of afschriften van geregistreerde akten.
Meer exemplaren van 1 akte
Biedt u meer exemplaren van dezelfde akte aan? Dan registreren wij alle exemplaren als 1 akte in meervoud.
Staat er op 1 vel papier meer dan 1 afzonderlijk ondertekende verklaring? Dan beschouwen wij elk van die verklaringen als een aparte akte. Wij registreren elke verklaring apart.
Wat gebeurt er na registratie?
Als bewijs van registratie plakken wij een sticker op de geregistreerde akten. Op de sticker staan de volgende gegevens:
- plaats en datum van registratie
- registratie- en volgnummer
- handtekening namens de inspecteur van het belastingkantoor
- het aantal annexen en renvooien, als die er zijn
- of een akte is ondertekend
Wij doen ons best om de geregistreerde akte(n) binnen 8 weken naar u terug te sturen.
Heeft een geregistreerde onderhandse akte het belang verloren?
Dan hoeft u dat niet aan ons door te geven.
Wie mogen geregistreerde gegevens inzien?
Wij mogen alleen op schriftelijk verzoek inzage geven in de geregistreerde gegevens of een uittreksel afgeven van de geregistreerde gegevens aan de volgende personen:
- personen die als partij in de akte voorkomen
- erfgenamen van personen die als partij in de akte voorkomen
- zogenoemde rechtverkrijgenden