Schadevergoeding
Hebt u (materiële) schade geleden als direct gevolg van onrechtmatig handelen door de Belastingdienst? Dan kunt u een verzoek om schadevergoeding indienen.
Hoe moet u om een schadevergoeding verzoeken?
U dient uw schriftelijke verzoek in daar waar volgens u onrechtmatig is gehandeld. Dit kan zijn bij uw Belastingkantoor, bij de Douane of bij Dienst Toeslagen. U kunt daarvoor gebruiken, het formulier Verzoek Schadevergoeding.
In uw verzoek geeft u aan welke (materiële) schade u als direct gevolg van dit onrechtmatig handelen heeft geleden. U moet de schade aantonen, bijvoorbeeld met facturen en betaalbewijzen.
Wanneer kunt u een reactie op het verzoek verwachten?
Wij proberen binnen 8 weken te reageren. Als dit niet mogelijk is, bijvoorbeeld omdat er aanvullende informatie nodig is, krijgt u daarover bericht.
Hoe wordt een verzoek tot schadevergoeding beoordeeld?
Bij de beoordeling van uw verzoek komen onder andere de volgende vragen aan bod:
- Heeft de Belastingdienst onrechtmatig tegenover u gehandeld?
- Is er een direct verband tussen het onrechtmatig handelen door de Belastingdienst en de door u gestelde geleden (materiële) schade?
- Hebt u zelf ook schuld?
- Hebt u alles gedaan om de schade te beperken?
- Komt de schade voor vergoeding in aanmerking?
Wat doet u als u het niet eens bent met de beslissing?
Bent u het niet eens met onze beslissing over uw verzoek om schadevergoeding? En vroeg u om meer dan € 5.000 schadevergoeding? Dan kunt u ons vragen om uw verzoek opnieuw te beoordelen. Maar let op: de vergoeding kan dan ook lager worden dan bij de 1e beslissing.
Stuur uw verzoek naar:
Ministerie van Financiën
Directoraat-Generaal Belastingdienst
Team Juridische Zaken
Postbus 20201
2500 EE Den Haag