Gegevens van een ANBI publiceren op het internet
Een ANBI is verplicht om gegevens te publiceren. Dat kan op een eigen website. Het mag ook op een gemeenschappelijke website van bijvoorbeeld een brancheorganisatie. De ANBI moet er dan wel voor zorgen dat de pagina waarop de gegevens worden gepubliceerd, makkelijk vindbaar is met een unieke URL.
Grote ANBI's moeten verplicht gebruikmaken van standaardformulieren
Grote ANBI's zijn verplicht om voor de publicatie van de gegevens gebruik te maken van standaardformulieren. Grote ANBI's zijn:
- ANBI's die actief geld of goederen werven onder derden (fondsenwervende instellingen) en waarvan de totale baten in het betreffende boekjaar meer bedragen dan € 50.000
- niet-fondsenwervende ANBI's als de totale lasten in het betreffende boekjaar meer bedragen dan € 100.000
U moet het formulier jaarlijks binnen 6 maanden na afloop van het boekjaar publiceren. Is het boekjaar van de ANBI gelijk aan het kalenderjaar? Dan publiceert u de gegevens voor 1 juli van het daaropvolgende jaar.
Verschillende varianten van het standaardformulier
We hebben verschillende varianten ontwikkeld:
- Standaardformulier publicatieplicht ANBI algemeen
- Standaardformulier publicatieplicht Fondswervende instellingen
- Standaardformulierpublicatieplicht Kerkgenootschappen
- Standaardformulier publicatieplicht Onderwijsinstellingen
- Standaardformulierpublicatieplicht Vermogensfondsen
- Standaardformulier publicatieplicht Volkshuisvesting
- Standaardformulier publicatieplicht Zorginstellingen
U kunt de standaardformulieren downloaden van onze site of opvragen bij de verschillende brancheorganisaties. Ook leden van het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO) kunnen het standaardformulier gebruiken.
Is uw organisatie erkend als goed doel door toezichthouder Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF)? Dan kunt u ook het Erkenningspaspoort als standaardformulier gebruiken.
Is de instelling geen grote ANBI?
Dan mag u het standaardformulier gebruiken, maar dat hoeft niet.
Als u het formulier niet gebruikt, moet u de volgende gegevens op de website van de ANBI publiceren:
- de naam van de instelling
Is de instelling bij het publiek bekend onder een andere naam dan vermeld in de statuten? Publiceer dan beide namen. - het RSIN (Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatie Nummer) of het fiscaal nummer
- de contactgegevens van de instelling
- een duidelijke beschrijving van de doelstelling van de ANBI
- de hoofdlijnen van het beleidsplan
- de functie van de bestuurders
Hiermee bedoelen wij de functies van de bestuurders die in de statuten staan, bijvoorbeeld 'voorzitter', 'penningmeester' en 'secretaris'. - de namen van de bestuurders
- het beloningsbeleid
Publiceer het beloningsbeleid voor het statutaire bestuur en de beleidsbepalers. Publiceer ook het beloningsbeleid voor het personeel en de directie. Voor deze laatste groep is een verwijzing naar de CAO of salarisregeling voor het personeel voldoende, als dat van toepassing is. - een actueel verslag van de uitgeoefende activiteiten
- een financiële verantwoording
Uw ANBI-gegevens op belastingdienst.nl
Wij publiceren de volgende gegevens van uw ANBI op onze website:
- de naam en, indien van toepassing, de werknaam van de ANBI
- de website (URL) van de ANBI
- het RSIN of fiscaal nummer
- de vestigingsplaats
- de begindatum (eventueel 'Cultuur begindatum')
- indien van toepassing, de einddatum (eventueel met 'Cultuur einddatum')
- indien van toepassing, de intrekkingsdatum (eventueel met 'Cultuur datum intrekking')